Verkoopgoeroes succesvol met ‘kindvriendelijk’ platform

Maxim van Dam (Verkoopgoeroes) en Suzanne Lettink (Salesdock)

Na jarenlang ‘gehannes’ met systemen van leveranciers gooit Verkoopgoeroes eigenaar Maxim van Dam in het voorjaar van 2020 het roer om. Op aanraden van een bevriende concullega besluit hij met zijn 35 zelfstandige verkopers over te stappen naar Salesdock. Wij, Guido (content marketeer) en Suzanne (UX designer), gingen langs in het nieuwe kantoor in Hilversum om Maxim en zijn collega’s live te zien werken met Salesdock en ze te vragen hoe het bevalt. Toen we aankwamen waren de verhuisdozen net uitgepakt en rook het er naar nieuwe vloerbedekking. 

Zodra je bij Verkoopgoeroes binnenkomt verdubbelt je energielevel binnen enkele seconden. De diverse club met veelal jonge verkopers verwelkomen je in een sfeer waar je de ambitie voelt branden. Op de muur prijken foto’s van trotse verkopers van de maand. Successen worden hier niet onder een calvinistisch tapijt geveegd. Als hier al een maaiveld is, hoef je er niet bang voor te zijn er bovenuit te steken, graag zelfs. Tijdens onze gesprekken blijken de aanwezigen een hecht team met vriendelijke, goedlachse verkopers die met passie vertellen over hun vak. 

Hoe de samenwerking tot stand kwam
Begin 2020 sprak Maxim tegen een bevriende concullega zijn frustraties uit over systemen van leveranciers en de omslachtige administratie. “Hij liet mij direct zien dat zijn bedrijf tegenwoordig werkt met Salesdock. Ik was direct overtuigd en heb nog dezelfde dag contact opgenomen met Mark Hekkelman (CEO van Salesdock).” Het klikte tussen de twee ondernemers en het duurde niet lang voordat de Salesdock omgeving van Verkoopgoeroes was ingericht. “Nog geen seconde spijt van gehad”, lacht Maxim ons toe. 

Efficiëntie in administratie
Op de vraag waarom Maxim nog geen seconde spijt had van zijn keuze voor Salesdock, volgde een uitgebreid antwoord. “De administratie is doorslaggevend. Voorheen moest ik of mijn collega elke dag handmatig Excel-sheets opmaken van de resultaten en de fees. Uiteraard hadden we dat waar mogelijk geautomatiseerd, maar we ontkwamen er niet aan om zaken te checken en handmatig te wijzigen. Nu we Salesdock gebruiken is dat verholpen en besparen we veel tijd. Daarnaast is het uniek dat Salesdock onafhankelijk is, dat zorgt voor een gezondere relatie met de leveranciers.”

Kindvriendelijk systeem
Guido: “Maakt het werken vanuit één centraal platform het werk makkelijker voor de verkopers”? Maxim: “Ja, vijf minuten uitleg is genoeg om ermee te werken. De systeemtraining bestaat uit het sturen van een offerte naar jezelf. Er is nog nooit iemand teruggekomen met extra vragen. Salesdock is trouwens niet alleen kindvriendelijk voor de verkopers. Ik kan namelijk zelf nieuwe proposities toevoegen en de koppelingen en API’s instellen. Dat zegt veel want ik ben bepaald geen developer. En als ik er dan toch een keer niet uitkom, word ik binnen no-time geholpen.” Daarnaast is Maxim te spreken over de lay-out van Salesdock en de mogelijkheid om eenvoudig offertes in huisstijl uit te sturen. Dat is per propositie in te richten. “Daarnaast wordt aftersales makkelijk gemaakt, in één systeem hebben we de statussen van de orders en alle informatie bij de hand”, voegt Maxim toe. 

Salesdock in de praktijk
Na ons gesprek met Maxim in de kantine, nam hij ons mee naar ‘de vloer’. Hierdoor kon UX-designer Suzanne meekijken en om te zien hoe we de Salesdock nóg beter kunnen maken voor de allerbelangrijkste gebruikers: de verkopers.

We zagen hoe ze in een paar klikken een offerte samenstellen, deze rustig doornemen met de klant en via mail of SMS de order bevestigd kregen. Tussen de salesgesprekken door vertelde de verkoper ons over hoe Salesdock bevalt. “Het werkt super makkelijk, een korte uitleg was genoeg. Nadat ik één keer een offerte naar mezelf had gestuurd snapte ik hoe het systeem werkte”. We vroegen ook wat er in hun ogen nog verbeterd kon worden aan Salesdock. Suzanne noteerde de verbeterpunten, die vooral betrekking hadden op het nog makkelijker maken van de aftersales. De verkopers gaven hele praktische tips waardoor Suzanne vol nieuwe inspiratie weer richting Enschede afreisde. Maar wat we bovenal hebben meegenomen is het enthousiasme over het gebruik van Salesdock. Dat motiveert om dag in dag uit te blijven werken aan het optimaliseren en doorontwikkelen van ons salesplatform. 

Na afloop van ons bezoek nam Maxim ons mee voor een heerlijke lunch bij Foodhall MOUT in het centrum van Hilversum. Een aanrader die we de lezers niet willen onthouden 😉