PARTOF_ tilt D2D-verkoop naar een hoger niveau

Laurens Serné (links, PARTOF_) en Tim Ziel (Salesdock)

Laurens Serné (PARTOF_) en Tim Ziel (Salesdock)

Verkooporganisaties zijn er in alle soorten en maten. Maar onze klant PARTOF_ is, in positieve zin, een vreemde eend in de bijt. Met een unieke aanpak maken zij zowel klanten, opdrachtgevers als medewerkers tevreden. Ze zetten allerlei verschillende kanalen in om uiteindelijk op het perfecte moment op de juiste bel te drukken. Vanaf dat moment verandert de ‘lead’ in een tevreden klant, die kan rekenen op de beste service. In deze klantcase bespreken we met directeur/eigenaar Chris de Leeuw hoe PARTOF_ dat doet en hoe Salesdock daaraan bijdraagt.

Onderscheidende eigenzinnigheid
PARTOF_ is een in 2017 opgerichte D2D-verkooporganisatie. Al doen we ze tekort door ze simpelweg een verkooporganisatie te noemen. Want PARTOF_ combineert sales, op basis van data, met doordachte en creatieve marketing. Directeur/eigenaar Chris de Leeuw vertelt hoe dat er in de praktijk uitziet: “In plaats van een verkoopteam, bieden wij een verkoopplatform. Wij bellen niet lukraak aan bij nietsvermoedende mensen, maar doen aan 360 graden verkopen. Wij kruipen in de huid van onze opdrachtgever en verleiden de klanten voordat we aanbellen. Hierbij combineren wij verschillende kanalen zoals de telefoon, websites en social media. Ook het analyseren en verbeteren van onze werkwijze is een belangrijk onderdeel van de PARTOF-methode.” Op dit moment werken er ongeveer 30 mensen, grofweg opgedeeld in twee nauw samenwerkende groepen: binnendienst en buitendienst. Salesdock vormt sinds het voorjaar van 2020 de digitale uitvalbasis van de in Alphen aan de Rijn gevestigde verkooporganisatie.

Standaardiseren en digitaliseren om te blijven verbeteren
De aanpak van PARTOF_ vraagt om een goede samenwerking met opdrachtgevers, maar ook intern tussen de binnen- en buitendienst. “Onze opdrachtgevers hebben vaak hun eigen sales- en relatiesystemen. Dat maakte het lastiger om onze werkwijze te standaardiseren en te blijven verbeteren.” Door gebruik te maken van Salesdock hoopte Chris vanuit een eigen platform zowel sales als aftersales van de verschillende opdrachtgevers overzichtelijk en efficiënt in te richten en de data te verrijken. Hoewel PARTOF_ en Salesdock al met elkaar in gesprek waren, kwam de samenwerking in een stroomversnelling door de olifant die door porseleinkast van 2020 raasde: Corona. Chris: “Door de eerste lockdown moesten we razendsnel overschakelen van D2D naar telefonische verkoop. Gelukkig konden onze klanten met Salesdock al snel de offertes en contracten vanaf hun eigen device ondertekenen. Dat maakte het mogelijk om D2D-verkoop op een verantwoorde en veilige manier voort te zetten”. En de telefoon? Die speelt nog steeds een belangrijke rol in het klantcontact.

Een centraal platform
Naast het ‘coronaproof’ maken van D2D-verkoop, zijn ook andere processen verbeterd. Als voorbeeld noemt Chris de offertes en contracten. “Voorheen stonden daar ons eigen logo en bedrijfsnaam op. Vanuit Salesdock maken onze verkopers nu in een paar klikken offertes in de huisstijl van opdrachtgevers. Dat voelt vertrouwd voor onze klanten. Ze doen zaken met merken die ze al kennen en daardoor sneller vertrouwen.” PARTOF_ verkoopt voor aansprekende opdrachtgevers, waaronder VodafoneZiggo, T-Mobile en DELTA Energie.

Een andere verbetering is dat klanten nu rustig het aanbod kunnen doornemen en later ondertekenen. “Wanneer een klant er nog even over na wil denken of overleggen met andere bewoners, stuurt onze verkoper het aanbod per mail. Onze binnendienst ziet dat in Salesdock en volgt de lead in een later stadium op. Wanneer de klant alsnog tekent, krijgt de verkoper die aan de deur kwam alsnog zijn bonus. Verkopers hoeven daardoor niet te pushen om direct een handtekening te scoren. Dat is prettig voor de klant, maar ook voor de verkoper.” PARTOF_ beheert nu al hun klanten van verschillende opdrachtgevers vanuit een eigen centrale Salesdock omgeving.

Het resultaat
PARTOF_ heeft met Salesdock de juiste software voor hun onderscheidende werkwijze. “Doordat alle gegevens nu op één plek staan hebben we meer overzicht waardoor we effectief werken en onszelf kunnen blijven verbeteren.” En dat ziet Chris ook terug in de resultaten. “Het cancelpercentage is 20-25 procent lager dan voordat we Salesdock gebruikte. Dat is gunstig voor iedereen: tevreden klanten tevreden opdrachtgevers en tevreden medewerkers.” Met deze aanpak groeit PARTOF_ nu ook door naar heel andere markten. Zo gaat PARTOF_ aan de slag voor de Belgische app Joyn, die ook Salesdock gebruiken voor hun verkoopprocessen in Nederland en in een later stadium in Duitsland.  “Voor Joyn starten we met de verkoop van loyalty-abonnementen voor lokale retailers”, vertelt Chris. Ook voor deze markt ontwikkelt PARTOF_ een doordachte marketing- en salesaanpak. 

Vanuit Salesdock zijn wij trots dat we met onze software en samenwerking een bijdrage mogen leveren aan het succes van deze unieke D2D-verkooporganisatie.